Fokker wederom in de doorstart

Reacties uitgeschakeld voor Fokker wederom in de doorstart
november 7th, 2005 Permalink

Volgens de mannen achter het door te starten Fokker zit de luchtvaartindustrie niet te wachten op nieuwe vliegtuigen, maar vooral op zuinigere toestellen. Ze zien daarom goede mogelijkheden om het eens zo trotse luchtbedrijf weer van de grond te krijgen.

Natuurlijk moet dat gebeuren in Twente, maar niet omdat daar een binnenkort-af-te-danken militaire vliegbasis ligt. Nee, Oost-Overijssel is zo’n Nederlandse regio met Frans bloed. Ze lieten de A1 doortrekken en verbreden om de vele miljoenen subsidie Euro’s snel en vakkundig op plek van bestemming te krijgen. Een uitkomst, zeker toen later half Enschede de lucht in ging en men wederom een graai mocht doen in de Europese schatkist. Kassa!

Nu gaat vliegveld Twente weg en proeven ze ruimte voor Cashcow V3. Dit maal zitten ze als speler in de rol van vliegtuigbouwertje die op de puinhopen van een faillissement, de stof van 10 jaar inactiviteit en de naam en faam uit het verleden een nieuw imperium moet zien op te bouwen. Met als enige vriend de Europese unie. Wat er ook gebeurt, één ding is zeker: ten kostte van publiek geld, gaan hier een paar mensen waanzinning zakkenvullen.

Fokker_red_baron
Een doorstartje is voor Fokker natuurlijk niet nieuw. Ze deden het vaker. Bijvoorbeeld in de jaren na de 1e wereldoorlog. Terugkijkend was die grote oorlog misschien wel Fokker’s finest hour. Zijn dubbel- en tri-dekkers waren voor Der Kaiser van levensbelang en beheersten de hele oorlog het luchtruim. Ook de beroemde Rode Baron vloog een Fokker. Na die oorlog was er in Duitsland geen plek meer en moest hij terug naar Nederland, om het opnieuw te proberen.

Ook voor die 2e grote oorlog heeft Fokker het nodige uitstekende materiaal geproduceerd, maar behalve het Nederlandse en Finse leger (en een klein ordertje uit Spanje), vonden ze geen klanten. Mogelijk dat dit te maken heeft met een imago probleempje in het kader van WO1. Wie zal het zeggen. Feit is wel dat Fokker’s toestellen (vooral de D.21 en niet de hier getoonde prachtige luchtkruiser G1) samen met het Nederlandse luchtdoelgeschut dermate veel Duitse transportvliegtuigen uit de lucht knalden (50% van de operationele vloot werd vernietigd), dat een snelle verovering van Engeland niet kon worden ingezet en een slag om Engeland noodzakelijk was…
Fokker_g1_luijten

Na die 2e wereldoorlog kwam er weer een doorstartje, gevolgd door een periode met toestellen die waanzinnig populair waren. We noemen de F27 Friendship, die nog steeds in grote aantallen rondvliegt.

Maar ook Fokker moest het straaltijdperk in. Het werd een strijd van diepe zakken en lange adem en dat was het bedrijf niet gegeven. Mooie toestellen als de F50 (propellor), F70 en F100 konden de fabriek niet redden en het was einde oefening.

Daarmee kwam toen een eind aan de roemruchte carrière van die machtige vliegtuigfabriek die wereldwijd beroemd was om zijn noviteiten. Fokker wist bijvoorbeeld als eerste met een mitraillieur door de propellor te schieten, waardoor het vliegtuig van laf verkennertje ineens een heftige killer was. Maar Fokker was na de 2e wereldoorlog ook de onbekroonde koning van het lijmen van vleugels. Wapenfeiten van weleer ….

We gaan het zien of Fokker het onder Twentse vleugels en op oude textielgrond wel gaat redden. Met de Europese unie erachter, zijn de diepe zakken in ieder geval wel voor elkaar. Of het genoeg is?

Rond 2010 moet de eerste nieuwe Fokker het luchtruim zien. De tijd loopt …

Comments are closed.