Met de belastingdienst

Reacties uitgeschakeld voor Met de belastingdienst
november 23rd, 2005 Permalink

"Waarmee kan ik u van dienst zijn." Het is een vriendelijk klinkende dame met een licht Haags accent. Ze is van de afdeling loonbelasting. Ik leg haar de situatie uit:
– We hebben ruim op tijd de loonbelasting ter hoogte van X betaald.
– We krijgen nu een aanmaning voor bedrag X met boete Y (Euro 14,-).
– We krijgen nu een kennisgeving dat bedrag X wordt terug gestort.
– Omschrijving op alle documenten betreft hetzelfde aanslagnummer.

"Dat is raar. Eén moment alstublieft." Ik ga ik de wacht, terwijl zij gaat zoeken.

Tijdens het wachten denk ik terug aan de tijd dat ik zelf stage liep bij de belastingdienst. Dat was ergens in de jaren ’80 van de vorige eeuw. "De wacht" kenden we toen nog niet en daarom legden we indertijd de telefoonhoorn in een schuiflade die we vervolgens dichtdeden. Niet praktisch en zeer slecht voor de telefoondraad, omdat deze werd afgeklemd. Soms duurde dat wel drie kwartier. Niet omdat je zo druk was, maar wel omdat je iemand gewoon vergat.

"Hallo, daar ben ik weer. Het is helder hoor. U heeft aangifte gedaan van de loonsbelasting en die is hier ook ontvangen. Blijkbaar hebben we die niet kunnen boeken, dus wordt die betaling teruggestort. Daardoor heeft u niet betaald, dus krijgt u een aanmaning + boete. Simpel eigenlijk."

Goed, even aanhaken hier. Ik doe voor mezelf even hardop de opsomming:
– Ik doe aangifte.
– Ik betaal die aangifte ruim op tijd.
– U kunt die aangifte/betaling om onduidelijke reden niet boeken.
– Stort daarom het geld terug.
– Constateert vervolgens dat ik niet betaald heb.
– Sommeert mij om nu wel te betalen en legt mij een boete op.

"Zo klopt het," aldus de dame die mij daarna uitlegt dat het vaker zo gaat. Het moet mij geruststellen, denk ik.

Ik doe nogmaals de rekensom en kom tot de conclusie dat ik die boete van Euro 14,- niet hoef te betalen. Zij is dat met me eens en adviseert mij een briefje te sturen aan mijn inspecteur. Daarin moet ik even mijn verhaal doen en dan wordt die boete geschrapt.

Daar word ik even stil van. "Ik ga dus voor Euro 14,- een briefje sturen aan een inspecteur, waarop ik een bevestiging ga krijgen dat ik die boete niet hoef te betalen. Heeft u enig idee wat dat proces kost? Briefje typen, opsturen, wordt bij jullie gelezen en verwerkt, krijg een brief terug, moet ik administreren. Dat gaat bij elkaar misschien wel Euro 100,- kosten."

Ze is het wederom roerend met me eens, maar zo werkt het nu eenmaal.

"Heeft u nog andere vragen?"

"Nee hoor," en enigszins verontrust hang ik op. Leuker kunnen ze het inderdaad niet maken, efficiënter misschien?

Comments are closed.