Commercie centraal in normen en waarden afweging Yahoo

Reacties uitgeschakeld voor Commercie centraal in normen en waarden afweging Yahoo
januari 15th, 2006 Permalink

Het is een jaar of 4 geleden dat Yahoo zich onmetelijk populair maakte als verdediger van de vrijheid van meningsuiting op het interweb. Wat was toen het geval?

Een aantal Franse oorlogsslachtoffers hadden zich bij de rechter gemeld met de klacht dat de zoekmachine van Yahoo linkte naar diverse Nazi gerelateerde sites. Dat ging dan bijvoorbeeld om veilingsites waar de nodige historische items verkocht werden, informatieve – en historische sites, maar ook sites die er een mening op na hielden die tegenwoordig ook erg populair is in Iran. De Fransen kregen het voor elkaar dat Yahoo de links moest verwijderen op haar Franse sites, maar ook op het hoofdportal Yahoo.com. De zoekmachine was daar niet happy mee en trok onder het motto ‘vrijheid van meningsuiting’ ten strijde.

Aan die strijd is nu een eind gekomen, omdat een Amerikaanse rechter heeft besloten dat er een reeks van technische redenen zijn waarom de eisen van Yahoo niet relevant zijn. Einde oefening dus voor Yahoo, hoewel ze het zelf natuurlijk nog wel als een overwinning uitleggen.

Het gedrag van Yahoo van toen, staat in schril contrast met haar opereren anno nu. Onlangs nog hielp Yahoo de Chinese regering bij het opsluiten van een Journalist die via zijn Yahoo mail account had geklaagd over de beperkingen op vrijheid van meningsuiting. Duidelijk bewijs dat bij Yahoo ook de commercie regeert

Comments are closed.