Love it? Hate it?

Reacties uitgeschakeld voor Love it? Hate it?
januari 20th, 2007 Permalink

Ja, we hebben het over het ‘kleintje’ Volvo dat ik afgelopen week anderhalve dag meekreeg van mijn Volvo dealer. Het was een aardige kennismaking met het gifkikkertje, zeker omdat ik er vol mee door windkracht 10+ mocht koersen. Een boeiende ervaring.

Volvo C30

De versie die ik bij me had is redelijk identiek aan mijn eigen S60: D5, veel spiegeltjes en kraaltjes. Hij is alleen korter, lichter en wat nieuwer.

Voor een kleine auto deed ie ruim aan. Toegegeven, mijn S60 is eigenlijk een 4-deurs coupé, waardoor je achterin zeer beperkte beenruimte hebt. Vergelijkingsmateriaal is daarom niet optimaal. Toch valt de C30 niet tegen, ware het niet dat we het over een 2-deurs hebben, waardoor de instap dus – logischerwijs – behelpen is. Vier volwassenen konden goed zitten en de kofferbak is wonderbaarlijk ruim. Met gemak gingen er vier rugzakken en een sporttas in. Dat is een meevaller, want die indruk heb je niet wanneer je die glazen kofferdeksel voor het eerst opent.
De wegligging is uitstekend. Echt super. Ik ben een auto van 1500 kilo gewend en dan is het maar afwachten hoe 1380kg zich gedraagt. Zeker omdat het aantal PK’s (ca. 200) niet anders is. Ondanks windkracht 10 en wild rijgedrag, lag ie als een blok. De sportief afgestelde vering en 18″ wieltjes deden hier uiteraard een goede bijdrage.

Ik ga niet uitgebreid in op het interieur, want de samenstelling daarvan is sterk afhankelijk van je eigen smaak en budget. Opvallend vond ik het gebruik van 1 sierlijk lettertype voor navigatie en boordcomputer. Dat zie je nog niet zo vaak, want in de meeste gevallen wordt daar nauwelijks aandacht aan besteed. De meegeleverd navigatie is een modern zusje van mijn RTI: sneller, overzichtelijker en eindelijk (!) een echte joystick achter het stuur. Ik moet het met een soort van ‘pijltjestoetsen’ doen. Ook bijzonder is de manier waarop het contrasterende bodywork is doorgevoerd in het interieur.

Tja … en dan. Leuke auto, lekker agressief. Eigenlijk een grote Kart. Trok zeer veel bekijks. En nee, dat lag niet aan mijn weggedrag. Fijn compleet ook en leuk aangekleed. Maar niet mijn auto. Ik hou van iets groter en iets breder. Brengt meer rust. Ik had ook de indruk dat mij S60 het vermogen sneller en direct overbrengt, waardoor er meer pit in zit. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat die ingereden is. Ahum. Die C30 had slechts 2000 kilometer op de teller.

Dan begreep ik dat de meegeven versie zo’n 41K kost. Komt nog een 1 1/2e rug bij voor een handsfree telefoon en iPod connector (of bijna 3 als het luxe mag) en met wat oplevering zit je snel richting de 43K. Dat zijn veel knikkers, hoewel ik niet weet of het duur is voor zo’n supercomplete auto.

En nu zelf spelen met de C30 out of the box.

Comments are closed.