Zijn makelaars lui of gewoon onprofessioneel?

Reacties uitgeschakeld voor Zijn makelaars lui of gewoon onprofessioneel?
augustus 8th, 2010 Permalink

Als huiseigenaar heb je zo af en toe de neiging te verhuizen. Soms gedwongen door omstandigheden, soms omdat je gewoon even wat anders wil. Het is de start van een aantal boeiende processen waarin je aan de ene kant op zoek gaat naar een nieuw huis, terwijl het eigen huis (vaak) in de verkoop moet. Ik maak dat momenteel mee en heb – via eigen kanalen – reeds wat potentiële kopers voor mijn eigen huis (met winkel). Aangezien ik geen verstand heb van onroerend goed, besloot ik de verkoop via een makelaar te laten lopen. Maar welke makelaar en hoe selecteer je? Samen met mijn vrouw besloot ik eerst de kopersmarkt op te duiken. Natuurlijk om te zoeken naar wat er aan koopgoed beschikbaar is, maar ook om een indruk te krijgen van de makelaars. Kwamen wij even van een koude kermis thuis zeg. Poeh.

Natuurlijk begrijp ik dat makelaar een complex beroep is, dat vele facetten kent en dat iemand niet op elk vlak even sterk kan zijn. Wat mij echter stoort is dat het merendeel van de makelaars basale delen van hun functie niet beheersen of serieus nemen. Dat baseer ik op de ervaringen rond bezichtiging van ca. 15 tot 20 huizen tussen de 350 en 850K. Eerlijk gezegd vind ik het niet zo raar dat huizen lang te koop staan. Makelaar beheersen het proces niet waarin een klant veroverd moet worden.

Zonder man en paard te noemen, wat voorbeelden van zaken die beter moeten. Voor de achtergrond is het wellicht aardig te weten dat ik als ondernemer mijn hele leven in commerciële functies opereer, variërend van de markt (vis) tot en met grootschalige zakelijke dienstverlening (telecom, software), waarin het om contracten ter waarde van vele miljoenen gaat. Ik heb echt niet alle wijsheid in pacht en vergeet ook weleens wat, maar ik ken geen branche waar de klant zo weinig waarde heeft als in de markt van het onroerend goed.

1. Kom op tijd

Als makelaar moet je op tijd zijn. Bij onze bezoeken waren een handvol makelaars op tijd. Bij de rest moesten we tussen de 5 en 25 minuten wachten. Killing voor je business.

2. Weet wat je verkoopt

Klinkt logisch, maar blijkt in de O/G markt lastig. Drie voorbeelden:

  • Huis, 840K, in monumentale buurt. Makelaar wist niet of het een monument was.
  • Boerderij, 620K. Makelaar kon ons niet vertellen of er asbest in de schuur verwerkt was.
  • Woning, 550K, buitengebied. Makelaar wist niet dat buurman horecavergunning had aangevraagd.

Ondenkbaar!

3. Bel terug!

Los van basale zaken als hierboven genoemd, heb ik er begrip voor dat een makelaar niet alles uit zijn hoofd weet en zaken moet uitzoeken of nakijken. Geen probleem. Als je dan belooft terug te bellen, dan moet je dat wel doen.

4. Focus

Wil een makelaar een huis verkopen of gaat het je om de verzekering of de hypotheek? Als je een huis wil verkopen, dan moet je daar primair werk van maken. De rest is voor later of – in mijn beleving beter – voor een ander.

5. Weg met die automatische piloot

De één koopt een huis op emotie, de ander als belegging en weer een ander ziet vooral het praktisch nut. Als makelaar moet je dat vrij snel boven tafel kunnen krijgen. Pas je verhaal daarop aan. In het verlengde hiervan: als een stel bij een kantoor over een periode van 3 maanden drie huizen bekijkt, dan kan het voor de bemiddelaar/verkoper handig zijn om die relatie tussen die bezoeken te hebben. Ik ben niet één makelaar tegengekomen die dat op het netvlies had. In dit kader: schrijf eens iets op. Toch een groot aantal malen (soms ruim) een uur door een huis gelopen, veel gezegd, maar ik heb makelaars weinig op zien schrijven.

6. Tijd is geld

Dat geldt voor beide kanten. Maar let op: als een klant een tweede bezoek wil doen ivm. technisch onderzoek (of weet ik het), dan helpt het niet om daar een beperking van 45 minuten op te leggen.

7. U heeft een agenda

Wij ook. Een afspraak verzetten is dodelijk voor je business. Het kan een keer gebeuren, maar het is geen fraaie situatie. De koper komt vaak met zijn tweeën (man en vrouw) en daar moeten dus twee agenda’s op elkaar worden afstemd.

8. Bel die prospect

Waarom bewaakt een makelaar zijn klant niet? Diverse keren hebben we huizen en appartementen bekeken, waarna er telefonisch enig contact was waarin we stelden andere objecten prioriteit te geven. Waarom belt zo’n makelaar ons na 3 of 4 maanden niet op om te vragen of die andere objecten wat geworden zijn of dat we het nog eens over huis of appartement X moeten hebben.

9. Niets is leuk

U vindt iets leuk. Uw klant ook, maar dat hoeft niet hetzelfde te zijn. Wat u als bemiddelaar/verkoper een prachtige keuken kan vinden, is voor de koper wellicht sloopobject nummer één.

10. Huur een fotograaf en tekstschrijver in

U verkoopt een object van tonnen en denkt dat te doen met standaard (brakke) teksten en foto’s die in vijf minuten bij elkaar zijn geklikt. U bent makelaar, andere mensen verdienen hun geld met teksten en foto’s. Huur die gasten in. Echt, dat helpt. De markt is uitgekeken op uitgekauwde landelijke keukens, het ‘weids uitzicht’ en die slechte foto’s uit die point-and-click compactcamera’s.

11. Eerlijkheid is het uitgangspunt

Niet een uitzondering. Uw markt is schimmig, mensen krijgen daar jeuk van. Iedere vraag verdient een antwoord. Weet u het niet, dan schrijft u dat op en belt of mailt u dat door. Weet u het wel, dan moet u dat antwoord geven. Verdraaide foto’s op Funda helpen niet. Er zijn geen geheimen, hooguit zaken die we (kopers) nog niet weten. Maar Google is ook onze vriend, dus bouwvergunningen, gemeentelijke plannen en weet ik het, zijn binnen een half uur voor ons inzichtelijk. Geef gewoon een eerlijk antwoord op die vraag over dat weiland aan de overkant. We zijn niet achterlijk en trekken ook onze conclusie als er 6 huizen op een rij te koop staan.

12. Maar wat zoekt u wel?

We hebben diverse huizen bekeken die bij rondleiding tegenvielen. Een koper straalt dat uit en als verkoper zie je dat aan alles. Waarom niet die ene logische vraag stellen: wat zoekt u wel?

Comments are closed.